Vanaf mijn 13e heb ik me bezig gehouden met allerlei vormen van meditatie. De vormen van meditatie die mij het meest aanspreken zijn Kernmeditatie en Transcedente Meditatie.

Bij kernmeditatie leer je om door middel van visualisaties in zeer korte tijd je hersengolven van betafrequentie (actieve volledig bewuste staat van de hersenen) via alpha (ontspannen maar toch volledig bewuste staat van de hersenen, zoal bv. na het sporten) en theta (tranceachtige, mentale, visuele en verbeeldende staat van bewustzijn, ervaar je als je wegsluimert) in de delta staat (sterkst aanwezig in diepe slaap) te komen.  Als je in de delta staat bent, ben je jezelf niet meer bewust van je lichaam of je omgeving. Een uur mediteren kan door de mediterende ervaren worden als een paar minuten.

Gerelateerde afbeelding

Transcedente Meditatie (TM) is ook een hele mooie en effectieve vorm van meditatie. Het is een praktische methode voor meer energie, meer geluk en succes in het leven. Je ervaart diepe rust en ontspanning in jezelf, waardoor stress en spanning verminderen, wat heel plezierig en verfrissend is. Iedereen kan de TM-techniek leren. Het is gemakkelijk, prettig en heel natuurlijk en de meditatie verloopt moeiteloos.

De TM-techniek bestaat voornamelijk uit het in gedachten herhalen van een geselecteerde woordklank, mantra genoemd, en het toelaten dat de herhaalde “klank” stiller en stiller wordt, tot de mantra verdwijnt en men alleen nog bewust is, zonder gedachten.

Voordelen van meditatie
Wanneer we ons in een staat van angst bevinden, scheidt de bijnier cortisol (stresshormoon) af, waardoor onze hersenen overbelast raken. Het gehalte van dit hormoon wordt echter tot dertig procent minder wanneer we mediteren, terwijl het gehalte serotonine (gelukshormoon) de neiging heeft toe te nemen. Op lichamelijk niveau zorgt het beoefenen van TM voor een behoorlijke verlaging van de bloeddruk en het cholesterol, het risico op o.a. beroertes, aderverkalking en een hartaanval neemt aanzienlijk af.

Wetenschappelijk bewezen gevolgen hiervan zijn:

  • Meditatie helpt depressie te voorkomen en te genezen
  • Mensen die mediteren creëren blijvende emotionele balans
  • Mensen die mediteren ontwikkelen meer compassie. Niet alleen compassie met andere mensen, maar ook compassie voor zichzelf
  • Mensen die mediteren kunnen zich beter concentreren en focussen
  • Mensen die mediteren hebben minder last van angsten
  • Mensen die mediteren blijken een sterker immuun systeem te hebben en sneller te herstellen dan mensen die niet mediteren

Ongelofelijk dat meditatie nog niet een onderdeel van de opvoeding en het onderwijs is.